Bagażniki dachowe: co musisz wiedzieć
Bagażniki dachowe przeznaczone są do transportu dużych ładunków poza "normalnym" bagażnikiem auta. Składają się z przeważnie z dwóch poprzeczek oraz stóp, które przymocowują całość do dachu samochodu. Stopy mogą być uniwersalne lub wyposażone w znajdujący się w pudełku lub dostępny osobno zestaw dopasowujący przeznaczony do danego rodzaju auta. Bagażniki bazowe się do mocowania boxów dachowych, namiotów dachowych, a także bagażników na rowery, deski snowboardowe, kajaki, narty itp.
Jakie są rodzaje bagażników dachowych?
Bagażniki dachowe według materiału:
Aluminium. Trwałe i niezawodne, charakteryzują się wysoką odpornością na korozję. Obecnie dominują belki o przekroju skrzydła generujące niski opór choć wciąż dostępne są uniwersalne belki owalne.
Stal. Trwałe i odporne na zużycie. Stal jest ocynkowana by zabezpieczyć ją przed korozją. Belki powlekane są gumą. Tańsze rozwiązanie.
Bagażniki dachowe według metody instalacji:
Bagażnik mocowany na relingach otwartych (tradycyjnych). Poprzeczki można montować w dowolnej odległości od siebie. Nie stykają się z karoserią, dzięki czemu nie odkształcają i nie rysują jej powierzchni. Wybór produktów w tym segmencie jest ogromny.
- Baza instalowana na relingach zintegrowanych. W zależności od rodzaju auta istnieje większa lub mniejsza swoboda w doborze miejsca instalacji bagażnika w ramach długości relingu. W tym wypadku bagażnik także nie ma kontaktu z karoserią samochodu więc jest ona w pełni bezpieczna. Wybór bagażników jest spory, zwłaszcza dla popularnych modeli samochodów.
We wstępnie wywierconych otworach montażowych za pomocą połączenia gwintowego. Te akcesoria są przeważnie dedykowane do konkretnego modelu pojazdu lub grupy podobnych aut. Mocowanie na śrubę daje dużą pewność montażu i nie daje wielu możliwości do błędu, jednak niestety nie daje także możliwości swobodnego wyboru miejsca montażu. Ponadto asortyment tego typu bagażników dachowych jest ograniczony, często do droższych producentów.
W rowek T-track. Łatwy w instalacji i obsłudze. Nie mają stałych punktów mocowania z możliwością dość swobodnego wyboru miejsca instalacji.
Na krawędzi dachu. Rozwiązanie pozwalające na użytkowanie bagażnika bazowego na samochodzie bez fabrycznych punktów montażu i relingów. Mocowanie zapewnia mechanizm zaciskowy. Musi być jednak zamontowany w przemyślany sposób by nie uszkodzić karoserii.
Bagażniki dachowe według kształtu:
Aerodynamiczny. Różnią się typami przekrojów. Produkty te są bardzo lekkie, ponieważ są wykonane z aluminium a ich korpus jest pusty w środku. Są wzmocnione dla większej sztywności. Wytwarzają stosunkowo niewielki hałas dzięki niskiemu oporowi powietrza podczas jazdy. Jednak należy pamiętać, że tanie belki dachowe nie będą tak ciche jak te droższe, choć istnieją produkty o dobrym stosunku ceny do jakości. Czasami wymagają dokupienia dodatkowych adapterów do instalacji akcesoriów jeśli te były fabrycznie wyposażone jedynie w cybanty do montażu.
Prostokątny. Są trwałe i wytrzymują duże obciążenia. Nadaje się do większości rodzajów elementów łączących z pojazdem. Są one jednak ciężkie i pogarszają aerodynamikę pojazdu. Polecane raczej do sporadycznego użytku lub zastosowań w przewozie elementów remontowo-budowlanych.
Wskazówki dotyczące korzystania z bagażników dachowych
Przed montażem bagażnika dokładnie umyj i osusz karoserię. W razie potrzeby oczyścić i uszczelnić połączenia gwintowane, aby ułatwić instalację i zapobiec przedostawaniu się do nich wilgoci.
Dokręcaj elementy złączne naprzemiennie w kilku krokach. W przeciwnym razie poprzeczki mogą być źle ustawione. Jeśli w zestawie nie ma klucza dynamometrycznego warto w taki się wyposażyć na czas montażu, aby nie użyć zbyt dużej siły podczas dokręcania bagażnika.
Nie przekraczaj maksymalnej dopuszczalnej ładowności produktu i pojazdu. Niezastosowanie się do tych zaleceń może spowodować w najlepszym przypadku uszkodzenie bagażnika a w najgorszym poważne zagrożenie dla Ciebie i innych użytkowników drogi.
Podczas jazdy po szczególnie nierównym terenie należy okresowo zatrzymywać się i sprawdzać, czy poprzeczki i bagaż są bezpiecznie zamocowane.
Optymalna prędkość samochodu z zamontowanym bagażnikiem dachowym to nie więcej niż 130 km/h, a przy przewożeniu przedmiotów o dużych gabarytach poniżej 90 km/h. Jednak te zalecenia mogą różnić się w zależności od modelu produktu dlatego zawsze sprawdź instrukcję, aby uzyskać wiążące informacje.
Przed myciem pojazdu w myjni automatycznej należy koniecznie zdjąć poprzeczki i nóżki.
Najczęstsze pytania dotyczące bagażników dachowych
Co to jest bagażnik dachowy?
Bagażniki dachowe to akcesoria, które można zamontować na dachu samochodu, aby zapewnić bezpieczną i stabilną platformę do przewożenia dużych lub nieporęcznych przedmiotów, takich jak rowery, kajaki, bagaż czy do montażu boxów dachowych.
Czy wszystkie pojazdy mają fabryczne relingi dachowe?
Nie, nie wszystkie samochody są wyposażone w fabrycznie zamontowane relingi dachowe. Niektóre samochody mogą mieć w standardzie jedynie specjalne punkty montażowe (fixpointy) lub miejsce na założenie relingów. Dla części aut z "gołymi dachami" bez owych elementów producenci oferują bagażniki przeznaczone do montażu za krawędź dachu.
Jaki ciężar mogą wytrzymać bagażniki dachowe?
Nośność bagażników dachowych różni się w zależności od typu i marki. Ważne jest, aby przed użyciem sprawdzić nośność i upewnić się, że waga przewożonych przedmiotów nie przekracza tego limitu.
Czy montaż bagażnika dachowego jest prosty?
Montaż bagażników dachowych różni się w zależności od marki i modelu samochodu, a także rodzaju montowanych relingów. Wszystkie produkty oferowane w naszym sklepie da się samodzielnie zamontować. Przeważnie wraz ze wzrostem (niestety) ceny zmniejsza się trudność w montażu bagażnika na aucie.
Czy bagażnik dachowy może uszkodzić samochód?
Niewłaściwy montaż bagażnika bazowego lub niepoprawne użytkowanie relingów dachowych może spowodować uszkodzenia samochodu, takie jak zadrapania lub wgniecenia. Ważne jest, aby dokładnie przestrzegać instrukcji producenta i upewnić się, że belki dachowe są dobrze przymocowane do samochodu przed użyciem.