Poradnik CB

PODSTAWOWE INFORMACJE NA TEMAT CB RADIA:

W obecnych czasach używanie CB Radia nie wymaga żadnych zezwoleń. Przy zakupie należy jednak zwrócić uwagę, aby radiotelefon, który nabywamy był dopuszczony do użytku na terenie naszego kraju. Do takiego radiotelefonu dołączona jest zawsze homologacja, zwana także deklaracją zgodności (wszystkie oferowane w naszym sklepie radiotelefony są oczywiście homologowane).

Brak wymaganych zezwoleń sprawił, że radia CB zyskały sobie wielką sympatię kierowców, a grono ich użytkowników stale rośnie. Korzyści z używania radia CB są bezsprzeczne. Dzięki informacją z kanału drogowego z pewnością łatwiej będzie ominąć korek, znaleźć objazd, trafić pod dokładny adres w obcym mieście czy uniknąć nieprzyjemnego spotkania z misiaczkami lub fotografem (policją i fotoradarem - dla jeszcze niewtajemniczonych:)). Koledzy i koleżanki z "radyjka" na pewno doradzą gdzie dobrze zjeść i polecą miejsce na nocleg, pomogą też w wielu innych kwestiach związanych z podróżowaniem.

W Polsce do łączności w paśmie CB zostały przeznaczone częstotliwości od 26,960 MHz do 27,410 MHz. Jest to tzw. podstawowa czterdziestka, czyli 40 kanałów oddalonych od siebie co 10 kHz. Do przełączania pomiędzy kanałami służą pokrętła lub przyciski (w zależności od modelu radiotelefonu).

W tym podstawowym paśmie istnieje kilka kanałów przeznaczonych dla specjalnych zastosowań. Kanał o numerze 9 służy do wzywania pomocy i nazywany jest kanałem ratunkowym. Kanał o numerze 19 służy do komunikacji między pojazdami i jest nazwany kanałem drogowym. Kanał 2 wykorzystywany jest przez taksówkarzy, natomiast na kanale 28 wywołują się stacje bazowe.

Należy dodać, że podstawową modulacją używaną na ternie naszego kraju jest AM, dlatego aby usłyszeć rozmowy prowadzone na kanale drogowym należy ustawić przełącznik AM/FM w odpowiedniej pozycji. Jeśli dany radiotelefon nie ma wspomnianego przełącznika oznacza to, że pracuje on wyłącznie w modulacji AM.


WYBÓR RADIA:

Podczas doboru CB Radia od ogromu oferowanych modeli przyszłego użytkownika może rozboleć głowa. Na rynku znajduje się w ciągłej sprzedaży kilkadziesiąt modeli radiotelefonów.

Każdy radio posiada możliwość regulacji głośności i squelch'a (bramki szumów), oraz przyciski bądź pokrętło służące do zmiany kanałów. Pozostałe funkcje są opcjonalnym dodatkiem, ułatwiają one komunikację, ale bez wielu z nich można się obejść. Jednak na kilka z tych dodatków z pewnością warto zwrócić uwagę dobierając radio dla siebie.

Dobrze jest, gdy dany model posiada regulację czułości odbiornika (RF GAIN). Dzięki tej funkcji możliwe jest odpowiednie dobranie parametrów odbioru do warunków panujących w eterze. Szczególnie w miastach poziom zakłóceń i szumów rośnie a zmniejszając czułość można je w dużym stopniu wyeliminować. Oczywiście odbywa się to kosztem zasięgu, ale każdy doświadczony użytkownik CB wie, że lepiej słyszeć najbliższe, najsilniejsze stacje głośno i wyraźnie, niż wyławiać pożądane informacje z gąszczu szumów, trzasków i pisków. Producenci, chcąc uprościć użytkownikom kwestię regulacji czułości, oferują modele z funkcją LOCAL (LOC), gdy jest ona aktywna poziom czułości radia zmniejsza do zdefiniowanego przez producenta poziomu, tak, aby rosnące zakłócenia nie były uciążliwe.

Dla użytkowników, którzy chcą ograniczyć swoją ingerencje w ustawienia radia do absolutnego minimum, przeznaczone są modele z automatycznym squelchem. Jak sama nazwa wskazuje, radio z tą funkcją samo dobiera poziom bramki szumów i decyduje o tym które sygnały przepuszczane są do głośnika.

Niezwykle istotnym elementem dobrego radia są skuteczne filtry NB/ANL. Eliminują one zakłócenia pojawiające się w instalacji elektrycznej samochodu.

W dalszej kolejności należy wyróżnić funkcje Dual Watch (DW), SCAN i MIC GAIN. Dual Watch pozwala na nasłuch dwóch kanałów jednocześnie, znajduje zastosowanie np. w sytuacji, gdy jedziemy w trasę ze znajomymi i chcemy z nimi utrzymywać stałą łączność, słuchając jednocześnie rozmów na kanale drogowym. Scan służy do przeszukiwania pasma w poszukiwaniu aktywnych rozmów. Pokrętło MIC Gain pozwala na dostosowanie czułości mikrofonu do hałasu panującego w kabinie pojazdu.

CB radia sprzedawane na terenie naszego kraju pracują w modulacji AM. Jest to ogólnie obowiązująca modulacja. Egzemplarze, które posiadają dodatkowo modulacje FM mogą być także wykorzystywane do łączności w wielu innych krajach Europy, gdzie pracuje się "na FM-ach".

Bazując na naszym doświadczeniu i opiniach klientów przygotowaliśmy listę produktów, które rekomendujemy w poszczególnych przedziałach cenowych:

Do 200 zł:

CRT ONE
M-TECH Legend I

Od 200 do 300 zł:

Yosan PRO-120
CRT Millenium
M-TECH Legend II Plus
President Barry

od 300 do 500 zł:

President Bill ASC
CRT MIKE
CRT 2000 12/24

Powyżej 500 zł:

President Harry II
President Walker II
AnyTone AT-6666
President William ASC


WYBÓR ANTENY:

Często rozmawiając z klientami spotykamy się z określeniem: "potrzebuję krótką antenę z dobrym zasięgiem". Niestety trzeba zdać sobie sprawę z tego, że długość anteny przekłada się wprost proporcjonalnie na oferowane osiągi. Antena o wysokości 50 cm nie zaoferuje osiągów anteny 150-cio centymetrowej. W tym momencie dotykamy sprawy danych technicznych podawanych przez producentów. Do tego typu informacji należy podejść z dużym dystansem. Sztandarowy parametr anteny, którym producenci co rusz się prześcigają, czyli "zysk" może być bowiem liczony na różny sposób. Punkt odniesienia służący do jego określenia może być bowiem różny dla pomiarów wykonanych przez poszczególnych producentów.

Upraszczając sprawę można przyjąć, że 10 cm wysokości anteny przekłada się mniej więcej na 1 km zasięgu w odbiorze, oraz 0,5 km podczas nadawania. Zasięg oczywiście zależy także od tego w jaki sposób ustawiona jest bramka szumów (Squelch) i czułość (RF Gain) w radiu.

Początkujący użytkownik CB Radia powinien wiedzieć, że antena jest bardzo istotnym elementem zestawu, który w dużym stopniu wpływa na jakość odsłuchu i nadawania. Kupując antenę nie warto na niej oszczędzać i kupować w myśl zasady "kupię tańszą antenę ale lepsze radio". Nie oznacza to jednak, że dobra antena kosztuje krocie. Jako przykład możemy podać anteny firm Sirio,Lemm i Wilson, które posiadają bardzo korzystny stosunek ceny do jakości.


STROJENIE ANTENY:

Wśród wielu użytkowników CB radia panuje przekonanie, że antenę bezwzględnie trzeba stroić. Otóż w przypadku anten magnetycznych dobrych marek (President, Sirio, Lemm, Wilson) strojenie nie jest wymagane. Każda antena magnetyczna jest tak skonstruowana i dostrojona fabrycznie, że jej SWR zawsze jest w bezpiecznej dla radiotelefonu normie. Trzeba jednak dodać, że strojenie anteny optymalizuje jej pracę. Gdy antena jest idealnie wystrojona, to straty nadawcze są minimalne i jesteśmy słyszalni dalej i lepiej.

Kiedy w takim razie trzeba stroić antenę? Bezwzględnie należy stroić anteny używane, niewiadomego pochodzenia oraz anteny montowane na stałe. Ich używanie bez sprawdzenia miernikiem może być szkodliwe dla radia a w ekstremalnych przypadkach doprowadzić do uszkodzenia końcówki mocy.

Należy wspomnieć, że antenę stroi się do do konkretnego samochodu i miejsca mocowania, a nie jak czasem można usłyszeć do radia.


*DLA UŻYTKOWNIKÓW:

Używając CB radia należy przestrzegać pewnych podstawowych zasad:
  • Na radiu nie używamy przekleństw i zwrotów uważanych za obelżywe
  • Używamy zwrotów grzecznościowych ("dzięki kolego", "szerokości koleżanko")
  • Najpierw słuchamy, później odpowiadamy, nie wciskamy się na siłę do rozmowy
  • Pytając o drogę, gdy już otrzymamy odpowiedź w dobrym tonie jest poinformować jak wygląda sytuacja na odcinku już przez nas przebytym

Slang użytkowników CB wykształcał się przez lata, i ulega ciągłej ewolucji, niemal każdy dzień użytkowania radia to odkrywanie nowych, często bardzo interesujących i żartobliwych zwrotów.

Oto przykładowe zwroty które można usłyszeć w eterze:

73 - pozdrawiam
Aparat, fotograf – foto radar
Dróżka, ścieżka - droga
Dyskoteka - radiowozy stające z włączonymi kogutami
Erka na bombach - karetka pogotowia na sygnale
Jadą na bombach - Jadą na sygnale
Kino objazdowe - nieoznakowany samochód policyjny z wideo rejestratorem
Kolarz- rowerzysta
Krokodylki – Inspekcja Transportu Drogowego
Lemoniada, oranżada – paliwo
Lepper - ciągnik rolniczy
Lustereczko – nawzajem
Margines - pobocze
Misiaki, Misie, dawniej Smerfy – Policja
Miśkowóz - radiowóz
Nabita puszka - czynny foto radar
Oczko - reflektor
Pielgrzym - nauka jazdy
Suszarka, zakład fryzjerski - radar
Wahadełko - ruch wahadłowy
Szerokości - szerokiej drogi

"Gałkologia"


Panel czołowy każdego radia zawiera różnego rodzaju przyciski, przełączniki i pokrętła, ich liczba a tym samym ilość funkcji z reguły rosną wprost proporcjonalnie do ceny urządzenia. Poniżej przedstawiamy opis najczęściej spotykanych elementów:

Volume - regulacja głośności
On/Off - Włącznik/Wyłącznik, najczęściej połączony z pokrętłem regulacji siły głosu
Squelch (SQ) - blokada szumów
ASC, ASQ, DDS - automatyczna blokada szumów, różni producenci stosują odmienne nazewnictwo tej funkcji
Channel UP/DOWN - zmiana kanałów w górę/dół
RF POWER - regulacja mocy wyjściowej nadajnika
MIC GAIN - regulacja czułości mikrofonu
RF GAIN - regulacja czułości odbiornika
Hi-Cut - filtr wycinający wysokie tony
CW/LSB/USB/AM/FM - zmiana rodzaju modulacji
CB/PA - zmiana trybu pracy, tryb PA umożliwia wykorzystanie radia jako megafonu
NB/ANL - aktywator filtrów przeciwzakłóceniowych
CH9/CH19 - przełącznik umożliwiający szybkie przejście na kanał 9 lub 19
SCAN - automatyczne przeszukiwanie pasma w poszukiwaniu rozmów
LOC (LOCAL) - zmniejsza czułość odbiornika do poziomu łączności lokalnej
MEMORY (MEM) - przycisk służący do programowania pamięci
M1-M5 - aktywuje przypisany do danego przycisku kanał
Roger beep - sygnalizacja końca nadawania


W razie jakichkolwiek pytań związanych z doborem sprzętu lub użytkowaniem CB radia zachęcamy do kontaktu z nami:
Tel: (12) 346 346 2

E-mail: info@strefakierowcy.pl

Gadu-gadu: 6037473
SONAX Xtreme do czyszczenia felg
Wysoce skuteczny preparat do czyszczenia felg stalowych i aluminiowych. Bez problemów usuwa nawet najbardziej oporny brud: zapieczony pył hamulcowy, plamy oleju, ślady po gumie oraz wszelkie zanieczyszczenia drogowe.

Nie zawiera kwasów. pH neutralne. Bezpieczny dla felg lakierowanych, nielakierowanych oraz śrub i nakrętek.
Producent
SONAX Xtreme do nabłyszczania opon - Wet Look
Zapewnia długotrwały, głęboki połysk i efekt „mokrej opony”. Konserwuje gumę, a przy regularnym stosowaniu również chroni przed pękaniem, przedwczesnym starzeniem, brązowym zabarwieniem i blaknięciem. Głęboki, czarny i błyszczący wygląd opony utrzymuje się do kilku tygodni. Nadaje się do wszystkich rodzajów opon. Niezwykle łatwy w aplikacji.
Producent
SONAX Xtreme cockpit efekt matowy
SONAX Xtreme Cockpit matowy czyści i pielęgnuje wszystkie wewnętrzne elementy samochodu wykonane z tworzyw sztucznych. Zachowuje oryginalna strukturę powierzchni matowych, ogranicza powstawanie oślepiających refleksów świetlnych.
Producent
Liqui Moly Oczyszczacz klimatyzacji 0,25L
Preparat pozwala na gruntowne oczyszczenia parownika oraz całego układu klimatyzacji bez demontażu elementów składowych. Szybko i skutecznie usuwa grzyby i bakterie. Tworzy ochronny film w parowniku i dba o świeżość i czystość powietrza. Czyszczenie zaleca się co najmniej raz w roku.
Producent
(12) 346 346 2 info@strefakierowcy.pl pn-pt: 9-17, sob: 9-13