Subiektywnie o bagażnikach rowerowych na dach
Jaki bagażnik rowerowy na dach wybrać - nasza opinia
Przewożenie rowerów na dachu jest najpopularniejszym sposobem ich transportu.
Popularność tego rozwiązania wynika przede wszystkim z faktu, że do zorganizowania takiego sposobu przewozu często nie są konieczne duże nakłady finansowe. Co także istotne, wszystko czego potrzebujemy do przewiezienia roweru na dachu możemy zakupić i zamontować sami, gdyż nie wymaga to poważnych ingerencji w pojazd, tak jak np. w przypadku platform, które są montowane na haku holowniczym. Montaż haka trzeba oczywiście przeprowadzić w wykwalifikowanym warsztacie, co pociąga za sobą pewne koszty.
Ten sposób przewożenia rowerów ma jednak pewne wady. Po pierwsze rowery umieszczone na dachu znacznie zwiększają opory powietrza co pociąga za sobą większe zużycie paliwa i a także generuje dodatkowy hałas. Po drugie montaż roweru w uchwycie na dachu może być uciążliwy jeśli jesteśmy użytkownikami wysokiego auta lub cięższych rowerów. Niemniej jednak taki sposób przewożenia roweru jest jak najbardziej godny polecenia na niedalekich dystansach, natomiast osobom podróżującym dużo z rowerami zalecamy jednak zakup bagażnika rowerowego na hak lub ewentualnie bagażnika na klapę.
Subiektywna lista polecanych bagażników rowerowych montowanych na dachu:
Uchwyty tradycyjne, z montażem za ramę:
Najpopularniejszy rodzaj uchwytów. Są uniwersalne, proste w obsłudze i lekkie. Ich wadą jest to, że rama roweru ma kontakt z uchwytem.
W przypadku rowerów z ramą stalowa lub aluminiową chodzi o aspekt estetyczny: pomimo, że uchwyty solidnie utrzymują ramę w swoich szczękach to delikatne "mikroruchy" jakie są nieuniknione podczas przewożenia mogą powodować drobne otarcia ramy. Dla większości populacji takie "mikro rysy" nie będą miały znaczenia, jednak dla tych, dla których "rower to coś więcej" może to stanowić problem ;-).
Jeśli chodzi o coraz popularniejsze rowery karbonowe to przewożenie ich w ten sposób nie jest zalecane, gdyż użycie zbyt dużej siły podczas mocowania ramy może spowodować jej nieodwracalne uszkodzenie (wyjątkiem jest uchwyt Thule ProRide 598, który posiada ogranicznik siły dokręcenia).
Segment SUPERpremium: THULE PRORIDE 598
- może przewozić nawet cięższe rowery, do 20 kg wagi
- możliwość przewozu rowerów typu Fatbike
- wykonany z aluminium
- przemyślana konstrukcja wymuszająca prawidłowe ustawienie roweru w uchwycie
- przekładane ramię, możliwość łatwej obsługi z obu stron dachu
- pokrętło, które steruje łapką chwytającą ramę posiada sprzęgło, które kliknięciem informuje o wystarczającym poziomie dokręcenia, zabezpiecza to ramę uchwytu przed uszkodzeniem.
- kompletne zabezpieczenie antykradzieżowe
- montaż w rowku T
- kompatybilność z systemem jednego klucza Thule (OneKey)
- 5 lat gwarancji
Segment premium: ATERA GIRO AF
- bardzo lekki
- wykonany z aluminium
- przemyślana konstrukcja wymuszająca prawidłowe ustawienie roweru w uchwycie
- przekładane ramię, możliwość łatwej obsługi z obu stron dachu
- łapka chwytająca rame posiada system samoregulacji siły docisku
- niewielka szerokość (22 cm) umożliwia zmieszczenie 4 uchwytów na belkach o długości 100 cm
- kompletne zabezpieczenie antykradzieżowe
- możliwość montażu obejmą oraz w rowku T
- 5 lat gwarancji
Segment średni: AGURI ACUDA II
- wykonany z aluminium
- posiada kompletne zabezpieczenie antykradzieżowe uchwytu na bagażniku bazowym oraz roweru w bagażniku
- wytwarzany w Polsce
- łatwe w obsłudze, stabilne mocowanie roweru za pomocą solidnego uchwytu ramy i trwałych pasków zębatych
- możliwość montażu obejmą na belkach kwadratowych lub owalnych oraz w rowku T
- możliwość przełożenia mechanizmu do zamykania roweru z lewej na prawą stronę zapewnia wygodną obsługę uchwytu niezależnie od tego po której stronie samochodu go zamontujemy
Segment średni: THULE FREERIDE 532
- łatwy montaż roweru
- kompletne zabezpieczenie antykradzieżowe (rower + bagażnik)
- możliwość montażu na belkach stalowych i owalnych oraz w rowku T
- kompatybilność z systemem jednego klucza Thule (OneKey)
- 5 lat gwarancji
Segment budżetowy: INTER PACK ROSA
- zapewnia bezpieczny transport roweru
- dobra jakość wykonania
Uchwyty z montażem za widelec:
Służą przeważnie do przewożenia rowerów szosowych lub rowerów z ramą karbonową, w których przypadku nie jest zalecany kontakt uchwytu z ramą. Ich wadą jest fakt, że wymagają demontażu przedniego koła i transportowania go w dodatkowym uchwycie lub w bagażniku auta.
Segment SUPERpremium: THULE TOPRIDE 568
- możliwość mocowania rowerów z osiami sztywnymi w zakresie od 9 mm do 15 mm oraz quick release 9 mm bez żadnych dodatkowych akcesoriów
- przystosowany do przewożenia rowerów z widelcami karbonowymi
- najszybsza instalacja roweru w uchwycie
- bardzo łatwy montaż na bagażniku bazowym
- najwyższy poziom aerodynamiki
- zabezpieczony zamkami
- kompatybilny z większością osi sztywnych i quick release
- 5 lat gwarancji
Segment SUPERpremium: THULE FASTRIDE 564
- przystosowany do przewożenia rowerów z widelcami karbonowymi
- łatwa instalacja roweru w uchwycie
- bardzo łatwy montaż na bagażniku bazowym
- najwyższy poziom aerodynamiki
- zabezpieczony zamkami
- przystosowany do przewożenia rowerów osiami quick release (istnieje możliwość dokupienia adapterów do sztywnych osi)
- 5 lat gwarancji
Segment premium: ATERA GIRO SPEED
- bardzo dobry stosunek ceny do jakości
- łatwy montaż zarówno w rowku T na belkach aluminiowych jak i za pomocą obejm na belkach stalowych
- bardzo lekki, wykonany z aluminium
- posiada kompletne zabezpieczenie antykradzieżowe bagażnika i roweru
- 5 lat gwarancji
Segment budżetowy: AGURI ACUDA MARATHON
- umożliwia bezpieczny transport roweru za widelec
- bardzo dobra jakość za bardzo rozsądną cenę
- lekki, wykonany z aluminium
- możliwość montażu w rowku T belek aluminiowych
- posiada kompletne zabezpieczenie antykradzieżowe bagażnika i roweru
- produkowany w Polsce
Uchwyty z montażem za koła:
To innowacyjny sposób przewożenia roweru, rekomendowany do rowerów z ramą karbonową. W uchwytach tego typu rama roweru nie ma kontaktu z uchwytem. Miejscami styku są wyłącznie koła roweru, więc rama jest w pełni bezpieczna. Uchwyty tego typu stanowią połączenie zalet uchwytów tradycyjnych (łatwość obsługi, niewymagany demontaż roweru) z uchwytami do przewozu za widelec (pełne bezpieczeństwo ramy).
W związku z tym, że rama roweru nie służy w przypadku tego typu uchwytów jako punkt zaczepienia, świetnie nadają się one także do transportu rowerów o nietypowym kształcie ramy.
Jak na razie na rynku funkcjonują wyłącznie trzy tego rodzaju uchwyty. Jeden firmy Thule oraz dwa firmy Yakima.
Naszą rekomendację zyskuje uchwyt THULE UpRide 599:
- bardzo wysoka jakość wykonania
- pełne zabezpieczenie antykradzieżowe
- pasuje niemal do każdego rodzaju roweru - wygodna regulaja
- możliwość przewozu rowerów typu Fatbike
- przemyślana konstrukcja wymuszająca prawidłowe ustawienie roweru w uchwycie
- równie łatwy w obsłudze z lewej i z prawej strony
- montaż w rowku T
- kompatybilność z systemem jednego klucza Thule (OneKey)
- 5 lat gwarancji