Montaż rowerów na dachu
Coraz więcej ludzi w dzisiejszych czasach docenia aktywny tryb życia, który poprawia nasze zdrowie i samopoczucie. Jednym z popularniejszych sposobów spędzania aktywnie wolnego czasu jest jazda na rowerze. Z czasem jednak podróżowanie po tych samych ścieżkach staje się monotonne i może prowadzić do utraty motywacji. Z tego powodu, warto czasem wybrać się w nowe miejsca, poza lokalnymi ścieżkami wokół miejsca zamieszkania. Wówczas z pomocą przychodzą rozwiązania, takie jak uchwyty rowerowe montowane na samochodzie. Pozwalają one na transportowanie jednośladów na dachu, klapie lub haku pojazdu, dzięki czemu możliwe jest wygodne rozpoczęcie kolejnej ekscytującej podróży w nowym miejscu.
Montowanie rowerów na dachu pojazdu wiąże się z koniecznością zakupu odpowiedniego uchwytu, do którego przymocowany zostanie rower. Warto jednak podkreślić, że sam uchwyt również potrzebuje swojej podstawy, na której zostanie zainstalowany. Takie właśnie połączenie między dachem Twojego pojazdu a uchwytem rowerowym nazywa się bazowym bagażnikiem dachowym. Wybór odpowiedniej bazy jest kluczowy do tego, by w ogóle myśleć o montażu rowerów na dachu. Warto pamiętać o tym, że bazowy bagażnik musi posiadać określone parametry, szczególnie w zakresie maksymalnego obciążenia i rodzaju belek, aby możliwa była instalacja uchwytu.
Jeżeli posiadasz już odpowiedni bagażnik bazowy, możesz przejść do wyboru odpowiedniego uchwytu rowerowego. Najważniejsze parametry, jakimi należy kierować się szukając odpowiedniego produktu to: maksymalna nośność (w kg) określająca jakie jednoślady możesz ze sobą zabrać oraz system montażu rowerów na uchwycie, który omówimy właśnie w tym artykule.
Na rynku najpopularniejsze są 3 systemy montażu, z których każdy ma swoje zalety i wady, a są to: montaż za ramę, za widelec oraz za koła. Warto podkreślić, że wybór odpowiedniego systemu powinien się również opierać na rodzaju rowerów, które zamierzasz ze sobą zabierać. Właściwy sposób instalacji, przeznaczony dla Twojego typu rowerów jest kluczowy do tego, by zagwarantować bezpieczne przewożenie rowerów na dachu.
Ogólnie, przewożenie rowerów na dachu pojazdu, podobnie jak inne popularne rozwiązania, ma swoje mocne i słabe strony. Warto dokładnie przemyśleć przed zakupem, czy będzie ono odpowiednie dla nas i naszego sprzętu.
Zalety przewożenia rowerów na dachu pojazdu
Jedną z największych zalet przewożenia rowerów na dachu pojazdu jest niski budżet, który musimy przeznaczyć na zakup wszystkich potrzebnych elementów. Najbardziej podstawowe uchwyty rowerowe na dach zaczynają się już nawet od lekko ponad 100 zł. Oczywiście należy pamiętać, że mowa tu jedynie o samym uchwycie, więc jeśli Twój pojazd nie jest wyposażony w bazowy bagażnik dachowy, to konieczny będzie również zakup takiej podstawy, która będzie dostosowana do dachu samochodu. Dobrą informacją jest fakt, że do większości pojazdów podstawowy bagażnik bazowy można kupić w kwocie około 400-500 zł. Finalnie, można skompletować wszystkie potrzebne elementy, zaczynając od gołego dachu nawet w budżecie poniżej 650 złotych. Biorąc to pod uwagę, takie rozwiązanie może być bardziej atrakcyjne cenowo od np. platform rowerowych na hak, których ceny zaczynają się od około tysiąca za najbardziej podstawowe modele.
Uchwyty dachowe montowane na pojeździe mają również inne zalety względem rozwiązań np. hakowych. Nie ograniczają one widoczności kierowcy z tyłu pojazdu, co dla wielu kierowców mogłoby być niekomfortowe. Dodatkowo, platformy montowane z tyłu potrzebują zazwyczaj również dodatkowych elementów, takich jak tablica rejestracyjna czy wiązka dostarczająca zasilanie do zintegrowanego oświetlenia. W przypadku uchwytu dachowego, nie zasłania on żadnych istotnych elementów pojazdu, dlatego nie ma konieczności używania tego typu akcesoriów.
Kolejną zaletą montowania rowerów na dachu jest łatwiejszy dostęp do bagażnika, niezależnie od tego, czy rowery są zainstalowane, czy nie. W przypadku platform, znajdujących się z tyłu pojazdu, to ograniczenie występuje zawsze, w mniejszym lub większym stopniu, zależnie od tego, czy platforma ma funkcję odchylania. W uchwytach dachowych, dostęp do bagażnika jest swobodny i bez żadnych ograniczeń.
Wady przewożenia rowerów na dachu pojazdu
Montowanie rowerów na uchwytach dachowych nie jest niestety rozwiązaniem idealnym i posiada również swoje wady. Najbardziej uciążliwym problemem jest konieczność podnoszenia jednośladów na dużą wysokość, co w przypadku cięższych modeli, może być bardzo niekomfortowe. Pozycja, w jakiej należy zamontować rower na uchwycie wymaga dużej siły i jest bardzo niewygodna, szczególnie dla osób o mniejszej sile fizycznej lub niższym wzroście, zwłaszcza w pojazdach o wysokim dachu. Niestety w tego typu rozwiązaniach nie ma możliwości zaoferowania żadnych ułatwień w tym zakresie, co ma miejsce np. w platformach rowerowych, do których można dokupić specjalne rampy załadunkowe.
Bagażniki rowerowe na dach mają również zwykle znacznie niższą nośność niż np. platformy na haku. Jest to spowodowane kilkoma ograniczeniami, które powstają właśnie ze względu na miejsce montażu. Po pierwsze, sam w sobie dach pojazdu ma ograniczoną nośność, która jest dużo niższa niż w przypadku haków holowniczych, a warto pamiętać, że istotna jest tu łączna masa bagażnika bazowego, uchwytu i roweru (-ów). Dodatkowo, samo umieszczanie rowerów o dużej wadze na dachu, takich jak jednoślady elektryczne to byłoby prawdziwe wyzwanie nawet dla osób regularnie trenujących siłowo.
Wadą uchwytów rowerowych może być również, w pewnym sensie, ograniczenie ładowności pojazdu. Wielu kierowców, których pojazdy wyposażone są w bazowe bagażniki decyduje się na zakup boxa dachowego. Poszerza on znacząco przestrzeń ładunkową pojazdu o nawet kilkaset litrów pojemności. Montując uchwyt rowerowy na dachu, w większości przypadków zabieramy sobie możliwość instalacji boksa, ze względu na ograniczone miejsce na bagażniku bazowym oraz nośność dachu.
Uchwyt dachowy wprowadza również pewne niedogodności w zakresie stylu i ekologii jazdy. Ze względu na dużo większy wpływ na aerodynamikę pojazdu niż w przypadku platform, zużycie paliwa może być zwiększone, kiedy zamontowane zostaną rowery. Akcesoria montowane na dachu mają również wpływ na łączną wysokość samochodu, o czym trzeba pamiętać przed wjazdem w niskie miejsce, np. garaże podziemne czy niektóre tunele. Dodatkowo należy pamiętać podczas jazdy o zachowaniu maksymalnej dopuszczalnej prędkości, by zapewnić bezpieczeństwo sobie i innym uczestnikom ruchu. Wartość ograniczenia może być różna w zależności od modelu. Najlepsze uchwyty umożliwiają podróżowanie wraz z rowerem z prędkością do 130 km/h.
Jaki system montażu rowerów na uchwycie jest najlepszy?
Jeśli zdecydujesz, że montaż rowerów na dachu pojazdu jest dla Ciebie wygodniejszym rozwiązaniem niż platformy na hak, pozostaje tylko wybrać odpowiedni model. Jednym z kluczowych czynników, na jakie należy zwrócić uwagę jest wybór odpowiedniego systemu montażu roweru na uchwycie. Powinien on zależeć od tego, jakie rodzaje rowerów planujesz transportować oraz które będzie dla Ciebie wygodniejsze. W poniższych akapitach poznasz bliżej wszystkie 3 systemy, którymi charakteryzują się różne modele.
Montaż roweru na uchwycie za ramę
Najpopularniejszym systemem stosowanym w uchwytach rowerowych jest montaż za ramę. W naszej ofercie znajdziesz wiele modeli, od różnych producentów, którzy oferują tego typu rozwiązanie. Produkty takie jak Thule ProRide 598, FreeRide 532 czy Aguri Acuda to tylko przykłady uchwytów, charakteryzujących się instalacją jednośladów za pomocą ramion trzymających ramę roweru. Większość tego rodzaju produktów, oprócz ramienia, posiada również dodatkowe taśmy lub paski, które dodatkowo podtrzymują koła jednośladu.
Zalety montażu roweru za ramę
Montaż na ramę jest zazwyczaj bardziej atrakcyjnym cenowo rozwiązaniem, w porównaniu do innych systemów montażowych. Jego obsługa jest również stosunkowo prosta i nie wymaga użycia żadnych specjalnych narzędzi, a cała instalacja opiera się na umieszczeniu roweru na uchwycie i przyczepieniu ramienia do ramy oraz (jeśli są) opasek na koła. Dużą zaletą tego systemu jest również brak konieczności demontowania koła, co może być wymagane w innych uchwytach.
Wady montażu roweru za ramę
Montowanie roweru za ramę jest wygodnym rozwiązaniem, ale raczej tylko dla użytkowników standardowych jednośladów. Na tym systemie nie jest możliwa instalacja rowerów z ramą o nietypowym kształcie lub wykonaną z delikatniejszych materiałów, takich jak karbon (tutaj na wyróżnienie zasługuje jednak model Thule ProRide 598, który posiada specjalne zabezpieczenia dla delikatnych ram). Montaż za ramę może być utrudniony także w przypadku rowerów dziecięcych o kołach 20 calowych i mniejszych.
Montaż roweru na uchwycie za widelec
Uchwyty, na których mocuje się rower za widelec, takie jak Thule TopRide 568, FastRide 564, Aguri Marathon to produkty przeznaczone do bardziej profesjonalnych zastosowań. Ich szeroka kompatybilność pozwala na przewóz różnego rodzaju rowerów. Proces instalacji jednośladu jest również stosunkowo prosty, choć wymaga trochę więcej uwagi. Przede wszystkim potrzebne jest zdjęcie przedniego koła, aby mieć możliwość zamocować widelec do uchwytu. Dodatkowo, podobnie jak w przypadku montażu za ramę, ten system również posiada zazwyczaj specjalne taśmy lub opaski, którymi obejmuje się tylne koło.
Zalety montażu roweru za widelec
Montaż za widelec jest przystosowany do szerszej grupy rowerów. W tym systemie nie ma konieczności obejmowania ramy, która jest jednym z bardziej delikatnych elementów każdego jednośladu. Dzięki temu, takie rozwiązanie sprawdzi się również dla posiadaczy rowerów z ramą karbonową. Dużą zaletą montażu za widelec jest również dużo lepsza stabilność podczas jazdy, co ma znaczenie dla komfortu i bezpieczeństwa każdej podróży. Uchwyty trzymające rower za widelec charakteryzują również lepszą aerodynamiką ze względu na obniżenie pozycji kierownicy.
Wady montażu roweru za widelec
Podstawową wadą montażu roweru za widelec jest każdorazowa konieczność zdejmowania koła. Poza faktem, że samo w sobie ściąganie tego elementu jest uciążliwe, to dodatkowo konieczne jest zapewnienie bezpiecznego miejsca do jego przewozu. Konieczne jest zapewnienie odpowiedniej ilości miejsca w bagażniku lub zakup dodatkowego uchwytu na koło, tak by mieć możliwość transportu zdjętego elementu. Bagażniki rowerowe wyposażone w ten system montażu są również zwykle trochę droższe niż te oferujące system za ramę.
Montaż roweru na uchwycie za koło
Montaż roweru za koło jest najmniej popularnym systemem i w naszej ofercie znajdziesz tylko jeden produkt, który jest w niego wyposażony. Thule UpRide 599 to uchwyt, na którym instaluje się rower tylko i wyłącznie trzymając jego koło przednie za pomocą specjalnego ramienia oraz dodatkowej opaski na koło tylne.
Zalety montażu roweru za koło
System montażu rowerów za koło łączy w sobie zalety dwóch wyżej wymienionych rozwiązań. Gwarantuje jednocześnie wysoką stabilność z brakiem konieczności demontażu koła. Uchwyt tego typu jest również kompatybilny z większością jednośladów, pozwalając przewozić również rowery z nietypowym kształtem ramy i wykonane z materiałów takich jak karbon, ponieważ produkt nie ma bezpośredniego kontaktu z konstrukcją ramy.
Wady montażu roweru za koło
Największą wadą systemu montażu roweru za koło jest stosunkowo wysoka cena w porównaniu do innych rozwiązań. Ze względu na niską popularność tego typu systemu jest on znacznie droższy niż wymienione wyżej.