Jak przewieźć rowery na dachu? Różne rodzaje systemów mocowania na dachu

Autor:
Dodano dnia 
Kliknij tutaj aby powrócić
na poprzednią stronę

Montaż rowerów na dachu

Coraz więcej ludzi w dzisiejszych czasach docenia aktywny tryb życia, który poprawia nasze zdrowie i samopoczucie. Jednym z popularniejszych sposobów spędzania aktywnie wolnego czasu jest jazda na rowerze. Z czasem jednak podróżowanie po tych samych ścieżkach staje się monotonne i może prowadzić do utraty motywacji. Z tego powodu, warto czasem wybrać się w nowe miejsca, poza lokalnymi ścieżkami wokół miejsca zamieszkania. Wówczas z pomocą przychodzą rozwiązania, takie jak uchwyty rowerowe montowane na samochodzie. Pozwalają one na transportowanie jednośladów na dachu, klapie lub haku pojazdu, dzięki czemu możliwe jest wygodne rozpoczęcie kolejnej ekscytującej podróży w nowym miejscu. 

Montowanie rowerów na dachu pojazdu wiąże się z koniecznością zakupu odpowiedniego uchwytu, do którego przymocowany zostanie rower. Warto jednak podkreślić, że sam uchwyt również potrzebuje swojej podstawy, na której zostanie zainstalowany. Takie właśnie połączenie między dachem Twojego pojazdu a uchwytem rowerowym nazywa się bazowym bagażnikiem dachowym. Wybór odpowiedniej bazy jest kluczowy do tego, by w ogóle myśleć o montażu rowerów na dachu. Warto pamiętać o tym, że bazowy bagażnik musi posiadać określone parametry, szczególnie w zakresie maksymalnego obciążenia i rodzaju belek, aby możliwa była instalacja uchwytu. 

Jeżeli posiadasz już odpowiedni bagażnik bazowy, możesz przejść do wyboru odpowiedniego uchwytu rowerowego. Najważniejsze parametry, jakimi należy kierować się szukając odpowiedniego produktu to: maksymalna nośność (w kg) określająca jakie jednoślady możesz ze sobą zabrać oraz system montażu rowerów na uchwycie, który omówimy właśnie w tym artykule. 

Na rynku najpopularniejsze są 3 systemy montażu, z których każdy ma swoje zalety i wady, a są to: montaż za ramę, za widelec oraz za koła. Warto podkreślić, że wybór odpowiedniego systemu powinien się również opierać na rodzaju rowerów, które zamierzasz ze sobą zabierać. Właściwy sposób instalacji, przeznaczony dla Twojego typu rowerów jest kluczowy do tego, by zagwarantować bezpieczne przewożenie rowerów na dachu. 

Ogólnie, przewożenie rowerów na dachu pojazdu, podobnie jak inne popularne rozwiązania, ma swoje mocne i słabe strony. Warto dokładnie przemyśleć przed zakupem, czy będzie ono odpowiednie dla nas i naszego sprzętu. 

”Uchwyty_do_przewożenia_rowerów_na_dachu”

Zalety przewożenia rowerów na dachu pojazdu

Jedną z największych zalet przewożenia rowerów na dachu pojazdu jest niski budżet, który musimy przeznaczyć na zakup wszystkich potrzebnych elementów. Najbardziej podstawowe uchwyty rowerowe na dach zaczynają się już nawet od lekko ponad 100 zł. Oczywiście należy pamiętać, że mowa tu jedynie o samym uchwycie, więc jeśli Twój pojazd nie jest wyposażony w bazowy bagażnik dachowy, to konieczny będzie również zakup takiej podstawy, która będzie dostosowana do dachu samochodu. Dobrą informacją jest fakt, że do większości pojazdów podstawowy bagażnik bazowy można kupić w kwocie około 400-500 zł. Finalnie, można skompletować wszystkie potrzebne elementy, zaczynając od gołego dachu nawet w budżecie poniżej 650 złotych. Biorąc to pod uwagę, takie rozwiązanie może być bardziej atrakcyjne cenowo od np. platform rowerowych na hak, których ceny zaczynają się od około tysiąca za najbardziej podstawowe modele. 

Uchwyty dachowe montowane na pojeździe mają również inne zalety względem rozwiązań np. hakowych. Nie ograniczają one widoczności kierowcy z tyłu pojazdu, co dla wielu kierowców mogłoby być niekomfortowe. Dodatkowo, platformy montowane z tyłu potrzebują zazwyczaj również dodatkowych elementów, takich jak tablica rejestracyjna czy wiązka dostarczająca zasilanie do zintegrowanego oświetlenia. W przypadku uchwytu dachowego, nie zasłania on żadnych istotnych elementów pojazdu, dlatego nie ma konieczności używania tego typu akcesoriów. 

Kolejną zaletą montowania rowerów na dachu jest łatwiejszy dostęp do bagażnika, niezależnie od tego, czy rowery są zainstalowane, czy nie. W przypadku platform, znajdujących się z tyłu pojazdu, to ograniczenie występuje zawsze, w mniejszym lub większym stopniu, zależnie od tego, czy platforma ma funkcję odchylania. W uchwytach dachowych, dostęp do bagażnika jest swobodny i bez żadnych ograniczeń. 

”Przewóz_rowerów_na_dachu”

Wady przewożenia rowerów na dachu pojazdu

Montowanie rowerów na uchwytach dachowych nie jest niestety rozwiązaniem idealnym i posiada również swoje wady. Najbardziej uciążliwym problemem jest konieczność podnoszenia jednośladów na dużą wysokość, co w przypadku cięższych modeli, może być bardzo niekomfortowe. Pozycja, w jakiej należy zamontować rower na uchwycie wymaga dużej siły i jest bardzo niewygodna, szczególnie dla osób o mniejszej sile fizycznej lub niższym wzroście, zwłaszcza w pojazdach o wysokim dachu. Niestety w tego typu rozwiązaniach nie ma możliwości zaoferowania żadnych ułatwień w tym zakresie, co ma miejsce np. w platformach rowerowych, do których można dokupić specjalne rampy załadunkowe. 

Bagażniki rowerowe na dach mają również zwykle znacznie niższą nośność niż np. platformy na haku. Jest to spowodowane kilkoma ograniczeniami, które powstają właśnie ze względu na miejsce montażu. Po pierwsze, sam w sobie dach pojazdu ma ograniczoną nośność, która jest dużo niższa niż w przypadku haków holowniczych, a warto pamiętać, że istotna jest tu łączna masa bagażnika bazowego, uchwytu i roweru (-ów). Dodatkowo, samo umieszczanie rowerów o dużej wadze na dachu, takich jak jednoślady elektryczne to byłoby prawdziwe wyzwanie nawet dla osób regularnie trenujących siłowo. 

Wadą uchwytów rowerowych może być również, w pewnym sensie, ograniczenie ładowności pojazdu. Wielu kierowców, których pojazdy wyposażone są w bazowe bagażniki decyduje się na zakup boxa dachowego. Poszerza on znacząco przestrzeń ładunkową pojazdu o nawet kilkaset litrów pojemności. Montując uchwyt rowerowy na dachu, w większości przypadków zabieramy sobie możliwość instalacji boksa, ze względu na ograniczone miejsce na bagażniku bazowym oraz nośność dachu. 

Uchwyt dachowy wprowadza również pewne niedogodności w zakresie stylu i ekologii jazdy. Ze względu na dużo większy wpływ na aerodynamikę pojazdu niż w przypadku platform, zużycie paliwa może być zwiększone, kiedy zamontowane zostaną rowery. Akcesoria montowane na dachu mają również wpływ na łączną wysokość samochodu, o czym trzeba pamiętać przed wjazdem w niskie miejsce, np. garaże podziemne czy niektóre tunele. Dodatkowo należy pamiętać podczas jazdy o zachowaniu maksymalnej dopuszczalnej prędkości, by zapewnić bezpieczeństwo sobie i innym uczestnikom ruchu. Wartość ograniczenia może być różna w zależności od modelu. Najlepsze uchwyty umożliwiają podróżowanie wraz z rowerem z prędkością do 130 km/h.

”Rowery_montowane_na_uchwycie_dachowym”

Jaki system montażu rowerów na uchwycie jest najlepszy?

Jeśli zdecydujesz, że montaż rowerów na dachu pojazdu jest dla Ciebie wygodniejszym rozwiązaniem niż platformy na hak, pozostaje tylko wybrać odpowiedni model. Jednym z kluczowych czynników, na jakie należy zwrócić uwagę jest wybór odpowiedniego systemu montażu roweru na uchwycie. Powinien on zależeć od tego, jakie rodzaje rowerów planujesz transportować oraz które będzie dla Ciebie wygodniejsze. W poniższych akapitach poznasz bliżej wszystkie 3 systemy, którymi charakteryzują się różne modele.

Montaż roweru na uchwycie za ramę

Najpopularniejszym systemem stosowanym w uchwytach rowerowych jest montaż za ramę. W naszej ofercie znajdziesz wiele modeli, od różnych producentów, którzy oferują tego typu rozwiązanie. Produkty takie jak Thule ProRide 598, FreeRide 532 czy Aguri Acuda to tylko przykłady uchwytów, charakteryzujących się instalacją jednośladów za pomocą ramion trzymających ramę roweru. Większość tego rodzaju produktów, oprócz ramienia, posiada również dodatkowe taśmy lub paski, które dodatkowo podtrzymują koła jednośladu. 

”Montaż_roweru_za_ramę”

Zalety montażu roweru za ramę

Montaż na ramę jest zazwyczaj bardziej atrakcyjnym cenowo rozwiązaniem, w porównaniu do innych systemów montażowych. Jego obsługa jest również stosunkowo prosta i nie wymaga użycia żadnych specjalnych narzędzi, a cała instalacja opiera się na umieszczeniu roweru na uchwycie i przyczepieniu ramienia do ramy oraz (jeśli są) opasek na koła. Dużą zaletą tego systemu jest również brak konieczności demontowania koła, co może być wymagane w innych uchwytach. 

”Uchwyty_Thule”

Wady montażu roweru za ramę

Montowanie roweru za ramę jest wygodnym rozwiązaniem, ale raczej tylko dla użytkowników standardowych jednośladów. Na tym systemie nie jest możliwa instalacja rowerów z ramą o nietypowym kształcie lub wykonaną z delikatniejszych materiałów, takich jak karbon (tutaj na wyróżnienie zasługuje jednak model Thule ProRide 598, który posiada specjalne zabezpieczenia dla delikatnych ram). Montaż za ramę może być utrudniony także w przypadku rowerów dziecięcych o kołach 20 calowych i mniejszych.

”Bagażniki_rowerowe_za_ramę”

Montaż roweru na uchwycie za widelec

Uchwyty, na których mocuje się rower za widelec, takie jak Thule TopRide 568, FastRide 564, Aguri Marathon to produkty przeznaczone do bardziej profesjonalnych zastosowań. Ich szeroka kompatybilność pozwala na przewóz różnego rodzaju rowerów. Proces instalacji jednośladu jest również stosunkowo prosty, choć wymaga trochę więcej uwagi. Przede wszystkim potrzebne jest zdjęcie przedniego koła, aby mieć możliwość zamocować widelec do uchwytu. Dodatkowo, podobnie jak w przypadku montażu za ramę, ten system również posiada zazwyczaj specjalne taśmy lub opaski, którymi obejmuje się tylne koło

”Montaż_rowerów_za_widelec”

Zalety montażu roweru za widelec

Montaż za widelec jest przystosowany do szerszej grupy rowerów. W tym systemie nie ma konieczności obejmowania ramy, która jest jednym z bardziej delikatnych elementów każdego jednośladu. Dzięki temu, takie rozwiązanie sprawdzi się również dla posiadaczy rowerów z ramą karbonową. Dużą zaletą montażu za widelec jest również dużo lepsza stabilność podczas jazdy, co ma znaczenie dla komfortu i bezpieczeństwa każdej podróży. Uchwyty trzymające rower za widelec charakteryzują również lepszą aerodynamiką ze względu na obniżenie pozycji kierownicy. 

”Bagażniki_Aguri”

Wady montażu roweru za widelec

Podstawową wadą montażu roweru za widelec jest każdorazowa konieczność zdejmowania koła. Poza faktem, że samo w sobie ściąganie tego elementu jest uciążliwe, to dodatkowo konieczne jest zapewnienie bezpiecznego miejsca do jego przewozu. Konieczne jest zapewnienie odpowiedniej ilości miejsca w bagażniku lub zakup dodatkowego uchwytu na koło, tak by mieć możliwość transportu zdjętego elementu. Bagażniki rowerowe wyposażone w ten system montażu są również zwykle trochę droższe niż te oferujące system za ramę

”Instalacja_roweru_na_dachu”

Montaż roweru na uchwycie za koło

Montaż roweru za koło jest najmniej popularnym systemem i w naszej ofercie znajdziesz tylko jeden produkt, który jest w niego wyposażony. Thule UpRide 599 to uchwyt, na którym instaluje się rower tylko i wyłącznie trzymając jego koło przednie za pomocą specjalnego ramienia oraz dodatkowej opaski na koło tylne

”Montaż_roweru_za_koło”

Zalety montażu roweru za koło

System montażu rowerów za koło łączy w sobie zalety dwóch wyżej wymienionych rozwiązań. Gwarantuje jednocześnie wysoką stabilność z brakiem konieczności demontażu koła. Uchwyt tego typu jest również kompatybilny z większością jednośladów, pozwalając przewozić również rowery z nietypowym kształtem ramy i wykonane z materiałów takich jak karbon, ponieważ produkt nie ma bezpośredniego kontaktu z konstrukcją ramy. 

”Uchwyty_dachowe”

Wady montażu roweru za koło

Największą wadą systemu montażu roweru za koło jest stosunkowo wysoka cena w porównaniu do innych rozwiązań. Ze względu na niską popularność tego typu systemu jest on znacznie droższy niż wymienione wyżej. 

”Instalacja_roweru_za_koła”

Najpopularniejsze pytania i odpowiedzi

Na jakim uchwycie przewozić rower standardowy?

Posiadając rower standardowy o typowym kształcie ramy, masz pełną dowolność w kwestii wyboru systemu mocowania. Wybierając uchwyt mocowany za ramę należy zwrócić uwagę na maksymalną szerokość ramy podaną w milimetrach. W przypadku systemów za widelec i koła, kompatybilny będzie każdy produkt. 

Na jakim uchwycie przewozić rower elektryczny?

Rowery elektryczne ze względu na swoją masę nie są raczej dopuszczone do montażu na żadnym uchwycie dachowym. Jeśli jednak posiadasz rower o masie poniżej 20 kilogramów, możesz wybrać dowolny rodzaj uchwytu (w przypadku uchwytu za ramę pamiętaj o maksymalnym jej obwodzie). 

Na jakim uchwycie przewozić rower typu fatbike?

Rower typu fatbike nie ma specjalnych ograniczeń w zakresie systemu montażu. Należy jednak pamiętać o tym, że oprócz sprawdzenia obwodu ramy, należy zweryfikować również maksymalną szerokość koła. W niektórych przypadkach konieczny może być zakup dodatkowego adaptera fatbike.

Na jakim uchwycie przewozić rower z ramą karbonową?

Ze względu na delikatną konstrukcję rowerów z ramą karbonową należy unikać uchwytów, które trzymają jednoślad za ramę. Optymalnym rozwiązaniem dla tego typu rowerów są systemy montażu za widelec lub koła, które nie mają bezpośredniego kontaktu z najbardziej delikatnym elementem. 

Ile rowerów mogę zabrać na uchwycie dachowym?

Wszystkie uchwyty na dach, niezależnie od systemu montażu, pozwalają na przewóz tylko jednego roweru

Jak przewozić kilka rowerów naraz?

Jeżeli poszukujesz rozwiązania do przewozu kilku rowerów jednocześnie, na przykład dla całej rodziny lub grupy znajomych to musisz skorzystać z jednego z dwóch dostępnych rozwiązań:

  • Montaż kilku uchwytów dachowych jednocześnie - istnieje możliwość montażu kilku uchwytów rowerowych na raz na jednym bagażniku bazowym. Jednak to, jak wiele ich zmieścisz jest zależne od długości belki. Przyjmuje się, że jeden uchwyt, aby mógł być wygodnie obsługiwany potrzebuje 30 cm przestrzeni na belce. Jest możliwe "upchnięcie" rowerów ciaśniej, tak aby pojedynczy uchwyt potrzebował dwudziestu kilku centymetrów, ale wówczas instalacja rowerów na dachu będzie bardziej czasochłonna, ze względu na konieczność bardziej precyzyjnego ustawienia rowerów, aby się ze sobą odpowiednio wyminęły.
  • Wybór platformy rowerowej na hak - najwygodniejsze rozwiązanie dla kierowców, którzy przewożą kilka rowerów jednocześnie. Platformy pozwalają na transport od dwóch do nawet czterech jednośladów. 

Czy obok uchwytu rowerowego można zamontować dodatkowe akcesoria, np. box dachowy?

Teoretycznie jest to możliwe, ale wymaga spełnienia kilku określonych warunków:

  • Akcesoria muszą się zmieścić na belkach montażowych bagażnika bazowego - przykładowo, jeśli chcemy zainstalować boks obok uchwytu rowerowego to musi on mieć wąski kształt. W większości przypadków nie będzie możliwości instalacji boksa z zamontowanym więcej niż jednym rowerem,
  • Należy bardzo dokładnie sprawdzić masę każdego z elementów. Łączne obciążenie nie może przekraczać maksymalnego dopuszczalnego przez dach pojazdu i bagażnik bazowy,
  • Wszystkie elementy muszą być starannie zabezpieczone, w miarę możliwości należy unikać bezpośredniego kontaktu pomiędzy poszczególnymi elementami, ponieważ może to wpłynąć na stabilność konstrukcji,

Jak zabezpieczyć rower na dachu?

Wiele uchwytów posiada oprócz systemów mocujących również wbudowane zabezpieczenia, chroniące przed niepożądanym otwarciem. Produkty np. Thule czy Aguri posiadają specjalne zamki, które zabezpieczają zarówno uchwyt, jak i przymocowany rower

SONAX Xtreme do czyszczenia felg
Wysoce skuteczny preparat do czyszczenia felg stalowych i aluminiowych. Bez problemów usuwa nawet najbardziej oporny brud: zapieczony pył hamulcowy, plamy oleju, ślady po gumie oraz wszelkie zanieczyszczenia drogowe.

Nie zawiera kwasów. pH neutralne. Bezpieczny dla felg lakierowanych, nielakierowanych oraz śrub i nakrętek.
Producent
SONAX Xtreme do nabłyszczania opon - Wet Look
Zapewnia długotrwały, głęboki połysk i efekt „mokrej opony”. Konserwuje gumę, a przy regularnym stosowaniu również chroni przed pękaniem, przedwczesnym starzeniem, brązowym zabarwieniem i blaknięciem. Głęboki, czarny i błyszczący wygląd opony utrzymuje się do kilku tygodni. Nadaje się do wszystkich rodzajów opon. Niezwykle łatwy w aplikacji.
Producent
SONAX Xtreme cockpit efekt matowy
SONAX Xtreme Cockpit matowy czyści i pielęgnuje wszystkie wewnętrzne elementy samochodu wykonane z tworzyw sztucznych. Zachowuje oryginalna strukturę powierzchni matowych, ogranicza powstawanie oślepiających refleksów świetlnych.
Producent
Liqui Moly Oczyszczacz klimatyzacji 0,25L
Preparat pozwala na gruntowne oczyszczenia parownika oraz całego układu klimatyzacji bez demontażu elementów składowych. Szybko i skutecznie usuwa grzyby i bakterie. Tworzy ochronny film w parowniku i dba o świeżość i czystość powietrza. Czyszczenie zaleca się co najmniej raz w roku.
Producent
(12) 346 346 2 info@strefakierowcy.pl pn-pt: 9-17, sob: 9-13