Box na hak Thule - a może coś innego?

Autor:
Dodano dnia 
Kliknij tutaj aby powrócić
na poprzednią stronę

Box na hak, co to jest?

Hak holowniczy to dodatek do samochodu, który wbrew swojej nazwie, może być wykorzystywany w wielu sytuacjach, nie tylko do holowania. Oprócz oczywistej funkcjonalności, jaką jest ciągnięcie przyczepy czy uszkodzonego samochodu, znakomicie sprawdza się również do transportu dodatkowego bagażu czy sprzętu sportowego. W ofercie różnych producentów znajdziemy takie rozwiązania jak platformy transportowe, uchwyty rowerowe czy wiele innych, przydatnych akcesoriów. 

Jednym z najciekawszych i najbardziej uniwersalnych rozwiązań, do których można wykorzystać hak holowniczy są tzw. kufry bagażowe lub inaczej boxy bagażowe. Są to urządzenia, które znacznie rozszerzają możliwości transportowe Twojego pojazdu, a do tego dzięki swojej konstrukcji pozwalają na przewóz różnorodnych ładunków - od drobiazgów, przez dodatkowe torby czy walizki, aż po sprzęt narciarski (w wybranych modelach). 

”Kufry_bagażowe”

Czy box na hak jest lepszy od swojego dachowego kuzyna?

Boxy dachowe to dość często spotykane na ulicach rozwiązanie, które cieszy się w naszym kraju wysoką popularnością. Pozwalają na przewóz dodatkowego bagażu na dachu pojazdu dzięki (zazwyczaj) wysokiej pojemności i ochronie przed warunkami zewnętrznymi. Rozwiązanie to ma jednak swoje wady i nie każdy może sobie pozwolić na taki zakup. Po pierwsze, aby zainstalować boxa na dachu, konieczne jest posiadanie specjalnego bagażnika bazowego, do którego dopiero montuje się skrzynię. Duża ilość (zwłaszcza mniejszych) samochodów osobowych nie posiada żadnego dedykowanego systemu do zamontowania bazowego bagażnika, przez co już pojawia się pierwszy problem - ze znalezieniem samej bazy. Nawet jeśli uda nam się znaleźć na to rozsądne rozwiązanie, to warto pamiętać, że zakup odpowiedniego bagażnika bazowego związany jest z kolejnym kosztem, który często nie jest niski. Do tego dochodzi jeszcze ograniczona nośność dachu, która w niektórych pojazdach wynosi nawet poniżej 50 kg, co przy masie bazy na poziomie 5 kg i boxa około 20 kg może pozwolić na załadowanie zaledwie około 25 kg bagażu. Oznacza to tyle, że nawet jeśli dostępna przestrzeń pozwoliłaby nam zabrać więcej bagażu, to nie będzie to bezpieczne rozwiązanie. 

W przypadku boxów montowanych na haku te ograniczenia wyglądają trochę inaczej. Nie ma konieczności instalowania dodatkowych bagażników, a jedyne czego potrzebujemy to odpowiedni hak holowniczy, co w większości samochodów jest bezproblemowo możliwe. Jeśli samochód wyposażony jest już w kulę, przed instalacją boxa, należy zapoznać się ze specyfikacją dotyczącą pionowego obciążenia (Ważna uwaga: Obciążenie pionowe haka jest czym innym niż dopuszczalne obciążenie lub uciąg i to ta pierwsza informacja jest dla nas kluczowa w tym przypadku). Jeżeli samochód nie posiada fabrycznie zamontowanego haka, to niestety, potrzebny będzie zakup odpowiednio dopasowanego urządzenia. Ceny haków wahają się w granicach od kilkuset do kilku tysięcy złotych, więc są to wartości zbliżone do kwoty zakupu bagażnika bazowego. Zaletą haka jest, że przeważnie dopuszczalne pionowe obciążenie jest wyższe aniżeli dachu pojazdu, a więc daje on większe możliwości pod względem maksymalnego ciężaru przewożonego ładunku.

Dużą zaletą boxów montowanych na hak w porównaniu do ich dachowych kuzynów jest miejsce montażu. Dzięki temu, że kufry na haku znajdują się za samochodem, mają dużo mniejszy wpływ na aerodynamikę pojazdu, w porównaniu z nawet najbardziej opływowym kształtem bagażnika dachowego. Dodatkowo, dostęp do bagażnika umiejscowionego w tylnej części pojazdu jest również o wiele łatwiejszy, nawet dla osób niższych. Co więcej, dzięki temu, że ładunek umieszczamy za bagażnikiem, dach pozostaje wolny a więc jeśli masz do przewiezienia wiele przedmiotów możesz na nim umieścić kolejny box lub uchwyt na nietypowe rzeczy (kajaki, deski surfingowe), których nie da transportować się na bagażnikach montowanych na haku.

Wyposażając samochód w box na hak należy jednak pamiętać o pewnych ograniczeniach, które mogą się pojawić. Przede wszystkim, zwiększa się nam bryła pojazdu, o czym należy pamiętać szczególnie podczas jazdy miejskiej, gdzie jest trochę mniej miejsca i parkując tyłem, by nie zahaczyć bagażnikiem o elementy infrastruktury lub inne pojazdy, choć w zamian nie ma problemu w niskich miejscach (w przypadku pojazdu z boksem na dachu, pojazd zwiększa się wzwyż, więc należy uważać na niskie miejsca, jak wjazdy do garażu czy parkingu podziemnego). Dodatkowo, ze względu na swoją konstrukcję i fakt, że bagażniki na haku ograniczają widoczność na ważne elementy samochodu, konieczne może być wyposażenie pojazdu w dodatkowe elementy, takie jak wtórnik tablicy rejestracyjnej (montowany w dedykowanym miejscu na bagażniku) oraz wiązka przewodów, która zasili światła zintegrowane z boxem. 

”Bagażnik_na_hak_vs_dach”

Boksy na hak Thule

Thule to jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek w branży akcesoriów i bagażników samochodowych, dlatego też nie mogło zabraknąć jej na liście producentów oferujących boxy montowane na haku holowniczym. Ich produkty cieszą się wysoką popularnością i uchodzą za bagażniki klasy premium. Wygodna funkcjonalność, bardzo dobra jakość wykonania, odpowiednie materiały - to tylko kilka cech, które opisują zalety produktów szwedzkiego producenta. W naszej ofercie znajdziesz aż 3 różne modele bagażników montowanych na hak od tej marki. Choć każdy z nich jest przeznaczony do tego samego celu, to charakteryzują się zróżnicowanymi możliwościami i oferowanymi udogodnieniami. Oznacza to, że większość kierowców znajdzie optymalne dla siebie rozwiązanie. 

Thule BackSpace XT

Thule BackSpace XT to teoretycznie najtańszy model boxa na hak od szwedzkiego producenta. Charakteryzuje się pojemnością 300 litrów, co jest wystarczającą wartością do przewozu dodatkowego bagażu. Należy pamiętać również o tym, że maksymalna nośność tego modelu bagażnika pozwala na przewóz ładunku o maksymalnej masie 50 kg (jeżeli sam hak dopuszcza również takie obciążenie).

Ten bagażnik nie posiada w zestawie elementów służących do bezpośredniego montażu na kuli, ponieważ jest to urządzenie, który umieszcza się na platformie rowerowej VeloSpace XT 2 938 lub VeloSpace XT 3 939. Tego typu rozwiązanie jest bardziej uniwersalne niż inne modele Thule, ponieważ pozwala przewozić albo rowery, albo dodatkowy ładunek z tyłu samochodu, w zależności od Twoich aktualnych potrzeb. Wybierając kolejne rozszerzenia - adapter na kolejny rower i ramie mocujące 9382 albo 9392 możliwy jest nawet transport jednego roweru jednocześnie z zamontowanym z tyłu boksem. 

Wadą takiego rozwiązania jest konieczność zakupu dwóch akcesoriów - zarówno platformy, jak i boksa osobno. Do tego, wybierając dodatkowe rozszerzenia do montażu rowerów, okazuje się, że koszt robi się już dość wysoki. Mimo to, dzięki wygodzie i uniwersalności, Thule BackSpace XT jest opłacalnym rozwiązaniem dla kierowców, którzy poszukują swobody wyboru między transportem różnych rodzajów ładunków

Thule BackSpace XT charakteryzuje się wieloma cechami, które sprawiają, że jest on bardzo dobrym wyborem w swojej kategorii. Jego niewielka waga, wynosząca około 8,6 kg sprawia, że boks jest naprawdę łatwy w transporcie i montażu. Jest to duża korzyść szczególnie dla osób, które często będą zmieniały zastosowanie konstrukcji między używaniem jako platforma rowerowa albo skrzynia. Dodatkowo, sam box posiada wygodne uchwyty boczne służące do przenoszenia urządzenia, co jeszcze bardziej ułatwia korzystanie. 

W związku z tym, że BackSpace montowany jest na urządzeniu VeloSpace, boks posiada specjalnie wyprofilowane dno, które dopasuje się idealnie do powierzchni platformy rowerowej. Spód bagażnika wykonany jest z twardego i mocnego materiału, który gwarantuje pełną stabilność podczas jazdy. Dodatkowo, warto wspomnieć o tym, że platforma Thule VeloSpace posiada funkcję odchylania, która również jest dostępna z zainstalowaną skrzynią BackSpace XT i ułatwia ona znacząco dostęp do bagażnika samochodu. 

”Thule_BackSpace_XT”

Thule Arcos Box

Thule Arcos Box to kufer bagażowy z wyższej półki cenowej niż wyżej wymieniony BackSpace XT. Jak przystało na produkt klasy premium, jego wykończenie jest starannie przemyślane i wyjątkowo estetyczne. Opływowy kształt znakomicie dopasowuje się wizualnie do większości samochodów, sprawiając wrażenie naturalnego przedłużenia bryły pojazdu. Dodatkowo, taki design produktu oznacza również jeszcze lepsze właściwości aerodynamiczne, co ma znaczący wpływ na komfort podróży, dzięki minimalizacji generowanego hałasu i wibracji. Ponadto, opływowy kształt boksa ma również wpływ na redukcję zużycia paliwa w porównaniu do innych rozwiązań

Thule Arcos jest boksem, który pozwala na przewóz ładunku o maksymalnej masie do 50 kg. Przestrzeń o pojemności 400 litrów jest jedną z większych, jakie są dostępne na rynku w tej klasie produktów. Sam boks waży około 20 kilogramów, o czym należy pamiętać podczas montażu, ponieważ jeśli hak nie ma zbyt dużej nośności, to mimo wysokiej pojemności bagażnika, konieczne może być ograniczenie ilości ładunku, tak by nie przekroczyć maksymalnego obciążenia na haku. 

System montażu Arcos opiera się na specjalnej platformie, którą montuje się do haka holowniczego. Cały proces polega na przymocowaniu bazy na kuli i dociśnięciu przy użyciu dźwigni. Następnie na platformie umieszcza się kufer, który trzeba dokręcić za pomocą kilku śrub i konstrukcja jest już gotowa do użytku. Cały montaż jest bardzo prosty i szybki, a dzięki zastosowaniu wygodnej platformy, można go przeprowadzić samodzielnie. Sama podstawa nie jest elementem zestawu i można ją zakupić oddzielnie. Platforma Arcos, w przeciwieństwie do tej z BackSpace, nie pozwala na transport rowerów

Box na hak Thule Arcos posiada jednak kilka udogodnień, które sprawiają, że jego codzienne użytkowanie staje się prawdziwą przyjemnością. Wyjątkowo niski profil osadzenia (niższy nawet niż inne produkty z tej kategorii) pozwala na łatwy dostęp do bagażu, nawet najniższym osobom. Dodatkowo, pokrywa opiera się na specjalnych ramionach, które podtrzymują ją w pozycji otwartej, dzięki czemu można w komfortowy sposób wyjmować i wkładać kolejne bagaże. Dla pewności poprawnego zamknięcia, Thule zaimplementowało w urządzeniu funkcję o nazwie SlideLock, która sygnalizuje moment, w którym boks jest bezpiecznie zamknięty. 

Dla dodatkowego bezpieczeństwa można skorzystać z kompatybilnego dodatku Thule One-Key System (dostępnego oddzielnie), który po zamknięciu gwarantuje dodatkową ochronę przed niechcianym otwarciem bagażnika. Dzięki niemu, możliwa jest obsługa wszystkich akcesoriów Thule za pomocą jednego klucza. 

”Thule_Arcos_Box”

Thule Onto

Thule Onto to kolejne rozwiązanie w ofercie szwedzkiego producenta. Posiada udogodnienia, które sprawiają, że zarówno użytkowanie, montowanie, jak i przechowywanie boksa jest komfortowe. Ten model jest najdroższym z opisywanych rozwiązań, ale w zamian za to, oferuje w zestawie komplet wszystkich elementów potrzebnych do instalacji boxa na haku holowniczym.

Podobnie jak wcześniej opisane produkty, Thule Onto pozwala na transport ładunków o maksymalnej masie 50 kg. Ten bagażnik jest jednak najcięższym z proponowanych rozwiązań, ponieważ jego masa własna wynosi 24 kg i należy to uwzględnić przy montażu na kuli haka. Pojemność skrzyni w tym przypadku wynosi 300 litrów, czyli tyle samo co w przypadku BackSpace XT. Przestrzeń ładunkowa chroniona jest przed warunkami zewnętrznymi przez specjalną powłokę przeciwdeszczową (chociaż podczas intensywnych opadów, zalecane jest dodatkowe zabezpieczenie bagażu, np. workami foliowymi)

System montażu Thule Onto nie posiada jak poprzednie modele dedykowanej platformy. W zamian za to, element mocujący jest zintegrowany z całą konstrukcją boksa. Cały proces instalacji jest najprostszym z oferowanych przez Thule. Jeśli chodzi o montaż, wystarczy umieścić całość na haku i docisnąć dźwignię zamykania. Przestrzeń bagażową uzyskuje się po rozłożeniu pionowego i bocznych pałąków i naciągnięciu na nie materiału zewnętrznego. Do montażu nie są potrzebne żadne dodatkowe narzędzia i jest on tak łatwy, że nawet osoby bez doświadczenia powinny sobie bez problemu z nim poradzić. 

Box posiada funkcję odchylania, którą można obsługiwać jedną ręką i stopą, a pozwala ona na łatwy dostęp do klapy bagażnika samochodowego. Cała konstrukcja jest również składana na płasko, dzięki czemu zajmuje bardzo mało miejsca i pozwala na łatwiejsze przenoszenie i przechowywanie. 

”Thule_Onto”

Porównanie boxów na hak Thule

Dane techniczneThule BackSpace XTThule ArcosThule Onto
Pojemność300 litrów400 litrów300 litrów
Nośność 50 kilogramów50 kilogramów50 kilogramów
Wymiary zewnętrzne68 x 137 x 47 cm (bez uwzględnienia platformy montażowej)54 x 171 x 78 cm73 x 139 x 68 cm
Waga8,6 kg 20 kg24 kg
System montażuMontaż na platformie rowerowej VeloSpace XT za pomocą zaczepów i pasków.Montaż na platformie Thule Arcos za pomocą śrub. Platforma montowana jest systemem dźwigni do kuli hakaMontaż na zintegrowanej platformie, która jest instalowana systemem dźwigni do kuli haka
Wymagane akcesoriaVeloSpace XT 2 938  albo VeloSpace XT 3 939Platforma Thule Arcos-
Dodatkowe, opcjonalne akcesoriaAdapter na kolejny rower, ramie mocujące 9382 albo 9392.Thule One-Key System-
Funkcja odchylaniaTakNieTak

Jak widać na powyższym porównaniu, wszystkie oferowane przez Thule boxy na hak charakteryzują się różnymi cechami. Mimo zbliżonego celu przeznaczenia, każdy z oferowanych modeli ma swoje unikalne parametry, które mogą świadczyć o dopasowaniu dla innego typu kierowcy. Warto również podkreślić, że ze względu na różne systemy montażu i konieczność zakupu dodatkowych akcesoriów w niektórych przypadkach, ostateczne ceny za wszystkie rozwiązania, będą do siebie podobne. 

Podsumowując, każdy z modeli Thule sprawdzi się znakomicie jako rozszerzenie funkcjonalności samochodu, pozwalając przewozić dużą ilość dodatkowego bagażu. Ostateczny wybór produktu powinien opierać się na szczegółowych różnicach, które występują między modelami. 

Thlue BackSpace to najwygodniejsze rozwiązanie dla miłośników wycieczek rowerowych, ponieważ pozwala na zabranie ze sobą oprócz bagażu, również jednego roweru (z adapterem). Rozwiązanie to jest najbardziej elastyczne, ponieważ kiedy nie potrzebujesz przestrzeni bagażowej BackSpace, możesz ją całkowicie zdemontować i uzyskać możliwość przewozu 2, 3 lub nawet 4 rowerów (z adapterem). 

Thule Arcos to box o największej pojemności, więc pozwoli zabrać ze sobą najwięcej bagażu. Dodatkowo charakteryzuje się najbardziej opływowym kształtem i estetycznym wykończeniem w nowoczesnym stylu, dzięki czemu sprawdzi się najlepiej dla kierowców poszukujących dodatkowej funkcjonalności, ale również pięknego wyglądu. 

Thule Onto wyróżnia się największą prostotą montażu, spośród wymienionych modeli. Opiera się on na dosłownie kilku ruchach, co oznacza, że można go wykonać w parę sekund samodzielnie. Dodatkowo, wszystkie potrzebne elementy znajdziemy tu w zestawie, co oznacza, że nie ma potrzeby zakupu kolejnych akcesoriów, by cieszyć się dodatkową przestrzenią ładunkową. 

Alternatywne rozwiązania dla boxów na hak Thule - lepsze czy gorsze?

Boxy na hak od Thule to z pewnością bardzo dobre produkty, które powinny spełnić oczekiwania większości kierowców. Nie są jednak jedyną dostępną opcją na rynku w tej kategorii, więc przed ostateczną decyzją o zakupie, warto zapoznać się również z dostępnymi alternatywami od innych producentów. W naszej ofercie znajdziesz kilka różnych modeli od mniej popularnych marek, które również z powodzeniem mogą służyć podczas wielu podróży. 

System do przewozu bagażu i rowerów MFT

Jedną z najbardziej interesujących opcji dostępnych jako alternatywa dla Thule, są produkty od marki MFT. Wyróżniają się one uniwersalnym systemem montażowym do którego można dokupić różne rozszerzenia: bagażnik rowerowy, box na hak, platformę transportową, stelaż pod własną zabudowę. Modułowa konstrukcja bagażników hakowych od MFT pozwala na instalację różnego typu akcesoriów.

Cały system MFT opiera się na jednej z dwóch uniwersalnych baz, do których następnie można montować kolejne akcesoria. Dostępne w naszej ofercie podstawy: MFT BackCarrier (na większość rodzajów zwykłych haków) oraz MFT BackCarrier Fix4Bike (na haki Fix4Bike z wypustkami) są wszechstronnym nośnikiem, na którym można zainstalować różne akcesoria w tym: platformy rowerowe i transportowe, czy kufry. Dzięki temu, można w kilka chwil dostosować nasz pojazd, w zależności od rodzaju ładunku, jaki potrzebujemy przewieźć. 

Jednym z akcesoriów, które możemy zamontować do bazy MFT BackCarrier jest bagażnik MFT BackBox, który jest dostępny w kolorze srebrnym i czarnym. Jest to urządzenie, które podobnie jak wymienione wcześniej boxy Thule, pozwala na przewóz różnego rodzaju dodatkowego bagażu. Jego nośność jest trochę większa, ponieważ wynosi dokładnie 57 kg (ale również należy pamiętać o maksymalnym obciążeniu haka. Masa własna bagażnika to 19,5 kg, więc należy ją uwzględnić w obliczeniach). Pojemność skrzyni z kolei wynosi 300 litrów, co jest zbliżoną wartością do Thule BackSpace XT oraz Onto. MFT BackBox jest wyposażony również w funkcję odchylania, która pozwala na łatwy dostęp do bagażnika samochodu. 

Podkreślając fakt, że konstrukcja MFT jest modułowa, czyli istnieje możliwość jej rozbudowy, musimy wspomnieć o dodatkach do modelu BackBox, które pozwalają jeszcze szerzej wykorzystywać ten model boksa. Jednym z nich jest produkt o nazwie MFT BackSupport, czyli specjalna dźwignia, pozwalająca odchylać całą konstrukcją jeszcze bardziej, dzięki czemu możliwy jest dostęp do bagażnika nawet w pojazdach typu VAN czy Bus. Innym przydatnym akcesorium do MFT BackBox jest specjalny adapter do przewozu nart. Jego zadaniem jest takie rozszerzenie przestrzeni ładunkowej boksa, żeby było możliwe transportowanie sprzętu narciarskiego wewnątrz skrzyni. Jest to wyjątkowa cecha, która pozwala zabrać ze sobą zarówno narty, jak i deski snowboardowe na zimowe stoki, jednocześnie z dodatkowym bagażem (maksymalna długość sprzętu wynosi 187 cm). 

Więcej o modułowym systemie transportowym od MFT przeczytasz w naszym artykule

”Modułowy_system_transportowy_MFT”

Podsumowanie

Jak możesz przeczytać w powyższym tekście, każde z rozwiązań ma swoje zalety oraz wady i każde z nich będzie odpowiednie dla innego rodzaju podróżnika. Dlatego przed ostatecznym wyborem, który produkt wybrać, należy dokładnie zastanowić się, jakie są oczekiwania względem produktu i do jakich celów będzie on wykorzystywany. 

Boxy na hak są znakomitą alternatywą dla bardziej popularnych rodzajów bagażników, czyli tych montowanych na dachu. Pozwalają na łatwiejszy dostęp do bagażu i mają mniejszy wpływ na aerodynamikę pojazdu. Dodatkowo, dzięki temu, że box montuje się z tyłu pojazdu, to dach nadal pozostaje wolny i aktywni podróżnicy, będą mogli go wykorzystać do przewozu jeszcze jednego rodzaju ładunku, np. sprzętu rowerowego czy narciarskiego.

Produkty Thule cieszą się renomą wśród klientów nie tylko w Polsce, ale i w całej Europie. Charakteryzują się wysoką jakością wykonania, prostym montażem i szeroką funkcjonalnością, która może się znacząco różnić, w zależności od konkretnego modelu. Wybór między boxami Thule powinien opierać się na szczegółowych funkcjach, którymi wyróżniają się poszczególne produkty. 

Jeżeli poszukujesz jednak bardziej uniwersalnego rozwiązania, które pozwoli Ci przewozić różnorodne ładunki, a dodatkowo będzie miało możliwość rozbudowy, jeśli pojawią się nowe oczekiwania i potrzeby, to warto również rozważyć inwestycję w modułowy system od MFT. Dzięki możliwości wyboru wielu dodatków można dostosować konstrukcję idealnie pod swoje potrzeby, a wymiana poszczególnych elementów jest również bardzo prosta i szybka. 

Niezależnie od tego, które rozwiązanie wybierzesz, najważniejsze jest to, żeby spełniało ono Twoje indywidualne potrzeby. Dlatego przed podjęciem ostatecznej decyzji, zapoznaj się z informacjami o każdym z dostępnych modeli i wybierz ten, który będzie dla Ciebie najlepszy. Jeżeli masz jakieś wątpliwości, zawsze możesz skorzystać z pomocy naszych profesjonalnych doradców, którzy są dostępni pod telefonem, mailowo i na czacie na naszej stronie Strefakierowcy.pl. 

Najpopularniejsze pytania i odpowiedzi

Czy box na hak jest lepszy niż dachowy?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Każde z rozwiązań ma swoje zalety i wady i należy bardzo dokładnie zastanowić się nad tym, które z nich będzie lepiej spełniało oczekiwania konkretnego użytkownika. 

 Boxy dachoweBoxy na hak
PojemnośćZazwyczaj większa, ale zależy od konkretnego modeluZazwyczaj mniejsza, ale zależy od konkretnego modelu
NośnośćWartości są podobne, ale zależy też od nośności dachu pojazduWartości są podobne, ale zależy też od nośności haka
Dostęp do bagażuTrudniejszy ze względu na konieczność sięgania w górę (zwłaszcza dla niższych osób)Łatwiejszy - boksy hakowe są osadzone dużo niżej
Wymiary pojazduPojazd zwiększa się wzwyż, co może oznaczać problemy podczas wjazdu w niskie miejsca (np. garaż, parking podziemny)Pojazd zwiększa się wzdłuż, co należy brać pod uwagę podczas manewrowania w ciasnych miejscach i parkowania tyłem
Łatwość montażuMontaż wymaga odpowiedniego rodzaju bazowego bagażnika dachowego. Istnieją różne systemy montażu w zależności od konkretnego modeluMontaż wymaga haka holowniczego. Istnieją różne systemy montażu w zależności od konkretnego modelu
Aerodynamika pojazduZależy od modelu. Zazwyczaj większy wpływ niż bagażniki na hakNiewielki wpływ na aerodynamikę
Możliwość transportu nietypowych ładunkówTak, o ile zmieszczą się wewnątrz boksa. Ze względu na podłużną konstrukcję, większość boksów pozwala na przewóz takich rzeczy jak narty, deski itp. Tak, o ile zmieszczą się wewnątrz boksa. Ze względu na mniejsze wymiary, boksy rzadko pozwalają na przewóz podłużnych przedmiotów. 

Jaki box na hak?

Wybór odpowiedniego modelu boksa montowanego na haku holowniczym to kwestia bardzo indywidualna. Przed wyborem konkretnego produktu najlepiej zapoznać się ze szczegółowymi specyfikacjami każdego z rozwiązań, by dopasować wybór do swoich osobistych potrzeb. 

Bagażniki od Thule cieszą się uznaniem ze względu na wysoką jakość wykonania i funkcjonalność. Każdy z modeli oferuje różną pojemność i funkcje, umożliwiając dopasowanie dla wielu różnych kierowców. Wybór produktów tej marki powinien spełnić oczekiwania nawet najbardziej wymagających. 

Jeżeli zależy Ci na możliwości transportu różnorodnych ładunków i możliwości rozbudowy funkcjonalności, warto rozważyć także wybór produktów MFT, które charakteryzują się modułową konstrukcją. Dzięki elastyczności w obsłudze bagażnika, dopasowuje się on do Twoich aktualnych potrzeb, a Ty będziesz mógł zabrać wszystko, czego potrzebujesz. 

Czy jazda z boksem na hak jest zgodna z przepisami?

Tak. Przepisy w Polsce nie zabraniają używania boksów (ani innych rodzajów bagażników) na haku holowniczym. Należy jednak pamiętać o tym, że większość tego typu produktów, ma na tyle duże wymiary, że może zasłaniać tak ważne elementy, jak światła samochodu czy tablicę rejestracyjną. Dlatego, przed wyruszeniem w podróż z boksem, konieczna będzie wizyta w miejscowym urzędzie, celem wydania wtórnika tablicy rejestracyjnej, którą montuje się w dedykowanym miejscu bagażnika. Ponadto, boxy mają również zintegrowane systemy świateł tylnych, które trzeba podłączyć do samochodu specjalną wiązką przewodów (7 lub 13 pin, w zależności od konkretnego modelu).

Jak jeździć z boxem zamontowanym na haku?

Nie ma ściśle określonych przepisów, które nakazywałyby zmianę stylu jazdy z zamontowanym z tyłu bagażnikiem. Warto jednak zapoznać się przed użyciem z instrukcją obsługi, w której producent zazwyczaj umieszcza informację o maksymalnej prędkości, z jaką należy się poruszać z zainstalowanym boxem. Przekroczenie sugerowanej wartości może nieść ze sobą poważne konsekwencje i stanowić bezpośrednie zagrożenie na drodze. 

Oprócz dopuszczalnej prędkości, podczas jazdy z zamontowanym na haku boxem, należy pamiętać również o wydłużeniu samochodu. Ze względu na fakt, że bagażnik umieszczony jest za samochodem, cała konstrukcja jest dłuższa, co trzeba wziąć pod uwagę podczas manewrowania w ciasnych miejscach i parkowania tyłem. 

Czy muszę kupować dodatkowe akcesoria do boxów na hak?

Odpowiedź na to pytanie zależna jest od konkretnego modelu produktu. W przypadku boxów takich jak Thule BackSpace XT czy Arcos, konieczny jest zakup odpowiedniej platformy, która stanowi podstawę montażu na haku holowniczym. W innych modelach, jak np. Thule Onto, nie ma konieczności zamawiania dodatkowych akcesoriów, ponieważ wszystkie potrzebne elementy są już w zestawie. 

Czasem akcesoria, mimo że nie są wymagane, to mogą być naprawdę przydatne. Na przykład, w produktach MFT, dostępne jest dużo ciekawych akcesoriów, które znacząco rozszerzają możliwości transportowe ich bagażników, np. adapter do montażu nart pozwala zabrać ze sobą cały sprzęt narciarski, co w innych boxach hakowych nie jest możliwe. 

Czy w boxie na hak można przewieźć narty?

Boks na hak to uniwersalna przestrzeń, która pozwala przewozić różne rodzaje ładunków. Narty teoretycznie również mogą być przewożone wewnątrz bagażnika. Należy jednak zauważyć, że ich konstrukcja zazwyczaj jest zbyt krótka i zmieszczą się w środku co najwyżej jakieś narty dziecięce. Dlatego właśnie MFT proponuje unikalne rozwiązanie, jakim jest adapter do przewozu nart, kompatybilny z BackBox. Wydłuża on przestrzeń ładunkową boxa o 36 cm, co pozwala na przewóz sprzętu narciarskiego o długości maksymalnej 187 cm. To unikalne rozwiązanie w kategorii boksów montowanych na haku, jest niespotykane w produktach konkurencyjnych marek. 

SONAX Xtreme do czyszczenia felg
Wysoce skuteczny preparat do czyszczenia felg stalowych i aluminiowych. Bez problemów usuwa nawet najbardziej oporny brud: zapieczony pył hamulcowy, plamy oleju, ślady po gumie oraz wszelkie zanieczyszczenia drogowe.

Nie zawiera kwasów. pH neutralne. Bezpieczny dla felg lakierowanych, nielakierowanych oraz śrub i nakrętek.
Producent
SONAX Xtreme do nabłyszczania opon - Wet Look
Zapewnia długotrwały, głęboki połysk i efekt „mokrej opony”. Konserwuje gumę, a przy regularnym stosowaniu również chroni przed pękaniem, przedwczesnym starzeniem, brązowym zabarwieniem i blaknięciem. Głęboki, czarny i błyszczący wygląd opony utrzymuje się do kilku tygodni. Nadaje się do wszystkich rodzajów opon. Niezwykle łatwy w aplikacji.
Producent
SONAX Xtreme cockpit efekt matowy
SONAX Xtreme Cockpit matowy czyści i pielęgnuje wszystkie wewnętrzne elementy samochodu wykonane z tworzyw sztucznych. Zachowuje oryginalna strukturę powierzchni matowych, ogranicza powstawanie oślepiających refleksów świetlnych.
Producent
Liqui Moly Oczyszczacz klimatyzacji 0,25L
Preparat pozwala na gruntowne oczyszczenia parownika oraz całego układu klimatyzacji bez demontażu elementów składowych. Szybko i skutecznie usuwa grzyby i bakterie. Tworzy ochronny film w parowniku i dba o świeżość i czystość powietrza. Czyszczenie zaleca się co najmniej raz w roku.
Producent
(12) 346 346 2 info@strefakierowcy.pl pn-pt: 9-17, sob: 9-13