Na każdej oponie znajdują się informację, które pozwalają na określenie w jakich pojazdach i w jakich warunkach dany model może być eksploatowany, odczytamy także m.in. informacje o dacie produkcji danego egzemplarza.
Rozmiar opony
Podstawową informacją, którą odnajdziemy na boku opony jest jej rozmiar. W zdecydowanej większości przypadków jest on zapisany w następującym formacie:
205/55 R16Poszczególne cyfry i litery oznaczają:
205 - szerokość opony między bocznymi krawędziami podana w minimetrach
55 - profil opony, czyli stosunek jej wysokości do szerokości, w tym przypadku wysokość stanowi 55% szerokości
16 - średnica feligi na której opona może być osadzona, podana w calach
Indeks prędkości i nośności
Indeks nośności określa maksymalne obciążenie jednej opony wyrażone w kilogramach podczas poruszania się z prędkościami ograniczonymi indeksem prędkości.
Indek prędkości kodowany jest literami alfabetu a indeks nośności cyframi. Na każdej oponie powinniśmy odnaleźć tego typu oznaczenie:
101 V101 - oznacza, że maksymalne obciązenie na jedną oponę może wynieść 825 kg
V - informuje, że opona może być bezpiecznie, z zachowaniem jej wszelkich parametrów (szczególnie dopuszczalnego obciążenia) eksploatowana do prędkości 240 km/h
Data produkcji
Data produkcji opony znajduje się na końcu kodu DOT, który również znajdziesz na boku opony. Na końcu kodu znajdują się (najczęściej w obwódce) cztery cyfry, które określają datę wytworzenia opony.
DOT J3EX 4208Ten zapis oznacza, że:
DOT - opona spełnia normy amerykańskiego Departamentu Transportu.
J3EX - oponę marki Matador wyprodukowaną w fabryce Matador A.S., Puchov na Słowacji, nie jest to informacja szczególnie istotna dla normalnego użytkownika
4211 - opona została wyprodukowana w 42 tygodniu 2011 roku (pierwsze dwie cyfry kodują tydzień, kolejne rok produkcji).
Jest to jedna z kluczowych informacji znajdujących się na oponie.
Zgodnie z Polską Normą PN-C-94300-7:1997, za opony pełnowartościowe uważa się opony nie starsze niż 36 miesięcy od daty produkcji. Przy właściej eksploatacji i przechowywaniu opony zapewniają bezpieczeństwo przez okres od 5 do 8 lat od daty wytworzenia.
Dodatkowe oznaczenia na oponach
Do najczęściej spotykanych dodatkowych oznaczeń można zaliczyć:
Rotation - oznacza oponę kierunkową, która musi być zamontowana zgodnie z kierunkiem na niej oznaczonym
Inside, interior lub side facing inwards - oznaczenie stosowane na oponach asymetrycznych, informuje, że strona oznaczona tym napisem musi być skierowana do wewnątrz pojazdu
Outside, exterior, side facing outwards, mount this out side - oznaczenie stosowane na oponach asymetrycznych, informuje, że strona oznaczona tym napisem musi być skierowana do zewnątrz pojazdu
Extra Load (XL) - oznacza oponę wzmocnioną, cechującą się wyższym indeksem nośności niż opony standardowe o podobnym rozmiarze
Reinforced (RF) - znaczenie jest analogiczne do
Extra LoadM+S - skrót od angielskich słów "Mud" i "Snow", oznacza oponę przeznaczoną do użytku w zimie lub tzw. całoroczną
Max Inflation - oznacza maksymalną wartość ciśnienia dla danej opony
Fringe Protector (FP) - ochraniacz felgi
Maximum Flange Shield (MFS) - jw
Rim Fringe Protector (RFP) - jw
Felgen Ripen (FR) - jw
RunOnFlat lub ROF - oznacza oponę, która umożliwia kontynuowanie jazdy pomimo utraty ciśnienia, spotyka się także oznaczenia: EMT, RFT, ZP, DSST, SSR, SSRF
Powyżej zostały opisane najważniejsze oznaczenia, które można odnaleźć na ogumieniu. Poniżej zamieszczamy link do strony z obszerną listą dodatkowych oznaczeń, które mogą znajdować się na oponach:
Dodatkowe oznaczenia na oponach